Adiós Holanda! Hola Guatemala! - Reisverslag uit Exloërveen, Nederland van Miranda Popken - WaarBenJij.nu Adiós Holanda! Hola Guatemala! - Reisverslag uit Exloërveen, Nederland van Miranda Popken - WaarBenJij.nu

Adiós Holanda! Hola Guatemala!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

28 Januari 2015 | Nederland, Exloërveen

Nog een paar dagen en dan is het eindelijk zover. Ik kan nog bijna niet geloven dat ik over een aantal dagen in Guatemala zit. Vanaf het moment dat ik hoorde dat ik in februari naar Guatemala zou gaan is de tijd voorbij gevlogen. Een jaar geleden was ik op internet aan het kijken naar vrijwilligerswerk in het buitenland. Iets wat altijd een droom van mij is geweest. Nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe culturen ontdekken en vooral iets voor mensen kunnen betekenen die het een stuk minder hebben als mij hier in Nederland. Ik kwam toen terecht op site van stichting Commundo. Die hebben in samenwerking met partnerorganisatie FDI subsidie ontvangen van EVS (European Voluntary Service) voor de uitvoering van een sociaal programma in Guatemala. Dit programma geeft jongeren de kans om gedurende 3 maanden vrijwilligerswerk te verrichten in Quetzaltenango. Ik zie dit dan ook als een fantastische kans en een enorme uitdaging.

Het vrijwilligerswerk:
MatiGol is een sportproject dat persoonlijke ontwikkeling middels sport wil bewerkstelligen onder kansarme kinderen in Salcajá, Guatemala. Deze visie van sport is vijf jaar geleden ontwikkeld om onder andere werkende-, wees- en uit huis geplaatste kinderen van twee basisscholen toekomstperspectief te bieden, via het bijbrengen van ‘een goede manier van leven’ en ‘levenslessen’ tijdens de dagelijkse sportlessen. Middels het aanbieden van teamsporten wordt op een fysieke en sociale manier persoonlijke ontwikkeling bewerkstelligd. Want naast het actief fysiek bezig zijn en het leren van verschillende sporten zijn; respectvolle omgang, zorg dragen voor anderen, samenwerken, vriendschappen sluiten en het verbeteren van relaties, thema’s die centraal staan tijdens deze sportlessen. Met plezier als basis tracht het project zijn tweeledige doeleinden te realiseren; enerzijds wil het hen kind laten zijn, doordat zij hier ontstressen van de dagelijkse harde realiteit en anderzijds vormt dit project een plaats waar de fysieke en sociale ontwikkelingsaspecten op een plezierige en gezonde manier worden overgebracht. Hierdoor speelt sportproject MatiGol een belangrijke rol in de persoonlijke ontwikkeling van deze kinderen, die in andere contexten zoals thuis of hun vrije tijd verwaarloosd kan worden. Deze verwaarlozing kan voortkomen uit de context van armoede waarin zij leven, waar andere prioriteiten gelden zoals bijvoorbeeld het bijdragen aan het gezinsinkomen. Naast MatiGol zullen we meedraaien bij het project Fundal. Hier gaan we vooral aan de slag met het organiseren en uitvoeren van creatieve activiteiten voor jongeren met een beperking.

Zondag vlieg ik samen met Lennard, Chris en Raksha via Panama naar Guatemala. Waar we de eerste maand bij gastgezinnen zullen verblijven in het stadje Quetzaltenango. De eerste week zal vooral bestaan uit heeel veeel Spaanse lessen en kennismaken met de verschillende projecten.

Nog een paar dagen genieten van alle lieve mensen om mij heen. En dan zondag een nieuw avontuur tegemoet!
Mijn volgende verhaal zal zijn vanuit Guatemala.

¡Hasta luego!

Liefs, Miranda

• 28 Januari 2015 - 22:10

Linda Niemeijer:

Heel erg veel plezier, en goede reis!

• 28 Januari 2015 - 22:15

Sander Rixtum:

Geniet ervan Miranda! Je gaat het geweldig vinden.

• 28 Januari 2015 - 22:49

Marianne:

Hoi Miranda, wat een mooie droom maar nog mooier is dat je de kans krijgt om die droom waar te maken! We wensen je (en mede reisgenoten) een hele mooie, rijke, leerzame en gezegende tijd. Geniet er vooral van....! Goede reis zondag enne...sterkte bij het gedag zeggen van alle lieve mensen om je heen. Groetjes Peter & Marianne vd Heijden

• 28 Januari 2015 - 23:20

Jessica Stap:

Wat super tof zeg!! Zoals Sander al zei, en geloof mij ook maar, het wordt de ervaring van je leven!! Veel succes en bovenal veel plezier!!

• 28 Januari 2015 - 23:33

Bert V Keeken:

heel veel plezier en succes, goede reis zondag!