La primera semana! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu La primera semana! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu

La primera semana!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

08 Februari 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

Zondag 1 februari werd ik door papa, mama, en Matthijs naar Schiphol gebracht. Op Schiphol aangekomen stond mij een enorme verassing te wachten. Irene, een goede vriendin van mij uit Limburg, was speciaal naar Schiphol gekomen met haar ouders om mij uit te zwaaien. Echt een mega verassing waardoor ik wel even een traantje heb gelaten. Eenmaal afscheid genomen van iedereen ging ik naar de incheckbalie. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat de vlucht waar Raksha, Lennard, Chris en ik mee zouden vliegen overboekt was en dat we pas op het laatste moment zouden horen of er nog 4 plekken vrij waren. Gelukkig na een tijdje wachten, kregen we te horen dat we gewoon met onze vlucht mee konden.

Na z’n 11 uur vliegen kwamen we aan in Panama City waar we ongeveer 5 uur moesten wachten op onze vlucht naar Guatemala City. Aangekomen in Guatemala City stonden Evelien en Rosita ons op te wachten. Evelien en Rosita zijn onze contactpersonen in Guatemala namens Commundo. Rosita is gewoon Nederlandse dus dat was vooral deze eerste week dan ook super handig. Zij hebben ons meegenomen naar het stadje Antigua waar we gingen overnachten. Na ongeveer 24 uur onderweg te zijn geweest vielen we dan ook al snel in slaap.

De volgende morgen hebben we een rondwandeling gemaakt in het prachtige stadje Antigua. Ze zeggen dat deze stad de mooiste stad van het land en zelf van heel Centraal-Amerika is. Dat was dan ook wel te zien aan de prachtige gekleurde huisjes en mooie straatjes met uitzicht op enkele majestueuze vulkanen. Na de rondwandeling werden we opgehaald met een busje om vervolgens verder te reizen naar Quezaltenango oftewel Xela. De weg er na toe vond ik echter niet heel fijn met heel veel bochten en slechte wegen. Dat is iets wat we in Nederland echt niet gewend zijn. Na een ritje van ongeveer 4 uur kwamen we dan ook eindelijk aan in Xela. In Xela aangekomen werden we gelijk naar onze gastfamilies gebracht.

Ik en Chris wonen bij mevrouw Antoinetta. Een super lief vrouwtje van ongeveer 60 jaar oud. Ze kookt elke dag heerlijk voor ons, al moet ik wel heel erg aan het eten wennen van hier. Het eten bestaat vooral heel veel uit mais. Antoinetta deelt het huis samen met haar zoon Gabriel. Af en toe komt kleinzoon Anthony ook langs: een lief en druk ventje van 4 jaar oud. Chris en ik hebben hier allebei onze eigen kamer. Lennard en Raksha wonen bij een andere familie die naast Antoinetta wonen. Deze families delen allemaal dezelfde patio, super handig dus.

Xela oftewel Quezaltenango is de op een na grootste stad van het land. De stad is omgeven door bergen en vulkanen zoals de Santa Maria. De stad ligt op 2300 m hoogte, ’s avonds kan het er dan ook aardig afkoelen. Kortom in en rond Xela is er genoeg te zien en te doen.

Mijn eerste week bestond vooral veel uit Spaanse lessen. Behoorlijk pittig maar wel heel tof om een andere taal te leren. In Guatemala is het ook wel handig een woordje Spaans te spreken aangezien de mensen hier nauwelijks Engels spreken. De eerste week heeft Rosita ons verschillende dingen in Xela laten zien en hebben we een kijkje genomen bij het Project MatiGol. Mati staat voor vriendschap (mattie), Gol staat voor sport (goal). We werden hier met groot enthousiasme ontvangen echt mega tof om dat mee te maken. Ik heb van mijn leven echt nog nooit zulke enthousiaste kinderen gezien. Wij hebben dan ook allemaal mega veel zin om hier woensdag aan te slag te gaan. MatiGol is een sportonderdeel van een weeshuis waar ongeveer 200 kinderen wonen en naar school gaan.

Vandaag hebben we de week afgesloten met een super leuk tripje naar de warmwaterbronnen van Fuentes Georginas. Alleen de trip er na toe was al prachtig. Onderweg hadden we een prachtig uitzicht op de vallei. Ook zagen we veel mensen die aan het werk waren op het land. Bij aankomst op 2400 m hoogte werden we beloond met zwavelachtige warmwaterbaden, te midden van uitbundige tropische begroeiing. Echt super relaxt!

Kortom dit was echt een week vol nieuwe indrukken en vooral heeel veeeel Spaans.

Maandag en dinsdag zullen we voor het eerst kennis maken bij het Project Fundal. (Dagbesteding voor kinderen en jongeren die niet kunnen zien, horen, ect. Of een combinatie daarvan.). De rest van de dagen (woensdag tot vrijdag) zullen we werkzaam zijn bij het Project MatiGol. (Hier gaan we sportlessen geven en Engelse lessen). De weekenden zijn we altijd lekker vrij dus kunnen we het land gaan verkennen. Er zijn namelijk nog genoeg leuke uitstapjes te maken!! Verder tussendoor veel Spaanse lessen en lekker genieten van het heerlijke weer!

¡Hasta Luego!

Liefs, Miranda

• 08 Februari 2015 - 23:45

Carmen Frijlink:

Heey miranda wat klinkt dat allemaal interessant ! Geniet van deze mooie ervaringen en maak mooie herinneringen voor later !

Succes de komende week en ik kijk uit naar je volgende verhaal

Groetjes Carmen

• 09 Februari 2015 - 05:27

Frea:

Hi Miranda!
    Wat vond ik het leuk toen uik jouw reisplannen op FB zag.... en wat vind ik het geweldig dat je ons ook op deze manier op de hoogte houdt! Hartelijk dank! En heel veel success en ZEGEN gewenst! Groetjes!

• 09 Februari 2015 - 08:10

Renske Laroo:

Hai Miranda!

Wat een leuk begin van je avontuur. Nog ontzettend veel plezier toegewenst!

Liefs, Renske

• 09 Februari 2015 - 09:48

Arjan:

Hoi Miranda,

Mooi omschreven, nog veel plezier!.

Groetjes,

Geeralda, Regina en Arjan.

• 09 Februari 2015 - 09:59

Trijntje:

Hallo Miranda,

Mooi om te lezen dat je het tot dusver erg naar je zin hebt en veel nieuwe dingen ziet en doet, heel veel succes nog en ga je zeker nog verder volgen !!
    Lieve groetjes,
    Trijntje

• 09 Februari 2015 - 14:22

Roos:

Hallo Miranda, wat een leuk verslag heel levendig ziet helemaal voor mij hoe het ongeveer is.
    Je zult wel gaar geweest zijn van de reis, wat ben je lang onderweg geweest Heel veel plezier, tot je volgende verslag. Liefs Roos

• 09 Februari 2015 - 15:47

Petra:

Ha Miranda,
    Wat een belevenis en wat een prachtige foto's,
    kijk stiekem even met je pap mee.
    Vooral die in het groene water prachtig.
    veel sterkte verder daar en vooral met je spaans.
    X Petra.

• 12 Februari 2015 - 07:20

Henri Mulder:

Hoi Miranda,

Mooi verslag van je eerste week. Heb ook al mooie foto op FB van je gezien. Wens je een heel goede tijd en wordt maar snel matties met de locals en hun kinderen.

Enjoy it,

Henri

• 12 Februari 2015 - 17:40

Mirna:

Lieve miranda
    Super dat je het naar je zin hebt
    Daar en mooie foto's zag ik wel
    Geniet lekker van de tijd daar
    Groetjes