El tiempo vuela! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu El tiempo vuela! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu

El tiempo vuela!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

03 Maart 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

Hola Amigos, even weer een update uit het prachtige Guatemala.

De afgelopen 2 weken zijn we druk bezig geweest op de verschillende projecten. Ook hebben we een aantal tripjes gemaakt kortom weer genoeg om te vertellen.

Fundal:
De afgelopen twee weken hebben we al een aantal leuke workshops kunnen geven aan de moeders van de kinderen van Fundal. Zo hebben we een kookworkshop georganiseerd die werd gegeven door Willy. Willy is een man waar wij elke week les van krijgen over de Mayacultuur en de geschiedenis van Guatemala. Best interessant. Ook hebben we fotolijstjes gemaakt met de vrouwen die weer verkocht kunnen worden ten goede voor het project Fundal. Super om te zien hoe enthousiast de vrouwen over de workshops waren. Heel erg leuk!

Ook zijn we druk bezig met het geven van de sportlessen aan de kinderen bij Fundal. Persoonlijk vind ik dit best nog wel een lastige opgave aangezien de meeste kinderen heel zwaar beperkt zijn. Toch is het heel mooi om te zien als ze mega blij zijn met de kleine dingen die ze weer hebben bereikt en gedaan. Na elke les word je dan ook weer bedankt met een mega dikke knuffel, super schattig!

MatiGol:
Bij MatiGol zijn we druk bezig met de verschillende taken die we daar hebben. We draaien al volledig mee met de sportlessen die er elke dag worden aangeboden voor de kinderen. Ook hebben we zelf al een aantal nieuwe dingen ingebracht. Zo heb ik een nieuw spel ingebracht bij de sportlessen. Het spel is compleet uit zijn verband gerukt maar toch heet het maar mooi: ‘de mimigame’. Best leuk toch!

Ook zijn we druk bezig met de Engelse lessen voor de verschillende groepen. Van hoofd, schouders, knie en teen tot de getallen in het Engels. Elke keer is het weer een uitdaging om de kinderen bij de les te houden aangezien de leraren ook niet echt mee doen, een behoorlijke uitdaging dus!

De afgelopen weekenden hebben we ook zeker niet stil gezeten. Zo hebben we tripjes gemaakt naar onder andere een vulkaankrater (meer) Chicabal, een uitzichtpunt op de vulkaan Santiaguito (een van de actieve vulkanen in Guatemala), en ook zijn we naar de markt van Chichicastenango geweest. Wat een enorm kleurrijke bedoeling was dat. Behalve de markt heeft Chichicastenango ook enorm veel prekoloniale rituelen die er nog steeds vaste stek zijn. Heel apart om mee te maken.

Het afgelopen weekend zijn we verhuisd van onze gastgezinnen naar Kasa Kamelot, hier heb ik mijn eigen appartement. Bij Antoinetta heb ik een supertijd gehad. Zo hebben Chris en ik een bril voor haar gekocht zodat ze beter ziet tijdens haar werk. Antoinetta maakt namelijk veel jurken voor vrouwen. Onze laatste avond kregen ik en Chris dan ook allebei een mooi shirtje. Antoinetta had dat speciaal voor ons gemaakt omdat ze ons zulke lieve meiden heeft gevonden! Heel bijzonder om een maand deel uit te maken van een ander gezin, in een ander land, met andere gewoonten.

¡Hasta luego!

Liefs, Miranda

• 04 Maart 2015 - 06:59

Mirna:

Lieve miranda
    Weer een super mooi verhaal
    met veel mooie indrukken
    Uit foto's en verhalen
    zien en lezen we dat je het super
    Naar je zin hebt dat doet me goed om te lezen
    Geniet lekker van de tijd dat je daar bent
    Groetjes mirna

• 04 Maart 2015 - 09:49

Trijntje Drenth:

Hallo Miranda,

We hebben op het Thomashuis jouw kaartje ontvangen hoor, erg mooi en bedankt !
    Jouw reisverslagen spreken boekdelen, mooi om te lezen en ik vorm me helemaal een beeld hoe jij daar rondloopt , helemaal te wouw ( om in de Zoë kreet te zeggen , ha ha ) !!
    Deze ervaringen neem je de rest van je leven met je mee en zijn zeer dierbaar dat weet ik zeker, het zal ook altijd niet even mooi en gemakkelijk zijn wat je mee maakt maar toch het zijn de meest waardevolle momenten die je heel veel kracht zullen geven !
    Miranda ik wens je langs deze weg ook weer heel veel plezier, je bent een Topper !!
    Warme,lieve groet,
    Trijntje

• 04 Maart 2015 - 09:57

Carmen Lentz:

Hola miranda

Mooie verslag en mooi foto's

Werkze daar
    En veel plezier nog

Adios carmen

• 04 Maart 2015 - 13:08

Roos Lammerinks:

Hallo Miranda, leuk om jouw verslag te kunnen lezen, je heb het maar druk mee, maar ook erg leuk. Het is al heel mooi dat je de mogelijkheid hebt om die ervaring mag opdoen. Geniet ervan en tot de volgende verslag. Groetjes Roos