Semana de siete! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu Semana de siete! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu

Semana de siete!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

24 Maart 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

Hola,
Inmiddels zit ik hier al dik zeven weken en ben ik dus al over de helft van mijn Guatemala avontuur. Ondertussen heb ik al zo veel mooie dingen kunnen doen bij de verschillende projecten, hebben we al heel wat van Guatemala kunnen zien en heb ik helaas ook minder leuke dingen meegemaakt. Kortom genoeg om weer te vertellen.

Fundal:
Bij Fundal hebben we al een aantal hele leuke workshops aangeboden aan de moeders. Zo hebben we al fotolijstjes gemaakt, vaasjes versierd, speelgoed voor de kinderen gemaakt, kookworkshops gegeven en deze week hebben we de vrouwen ook Engelse lessen gegeven.

Matigol:
Bij Matigol zijn we de afgelopen weken druk bezig geweest met de sportlessen, elke week verzint een iemand een nieuw spel uit onze groep. Zo heb ik al een spel ingebracht wat naar mij vernoemd is namelijk de Mimi-game. Super leuk! De week daarop heeft Lennard ‘Schipper, mag ik overvaren’ gedaan met de kinderen in het Spaans. Het leuke was dat de kinderen het liedje nog aan het zingen waren na schooltijd. Goed blijven hangen dus!

De afgelopen week was het een soort van toetsweek voor alle kinderen van de basisschool. Zo hebben we de kinderen een toets laten maken met Engels en ook met de sportlessen werden er cijfers gegeven daar heb ik ook bij geholpen.

Ondertussen zijn Pyppo en Seis druk bezig met de voorbereidingen voor de ‘Olympics’ die er aan zitten te komen. Dat zal plaats vinden in de laatste week van ons Guatemala avontuur. De Olympics is een soort sportdag van scholen in de omgeving van Xela. De sporten die dan worden gespeeld zijn voetbal en basketbal. De school die wint gaan door naar een volgende ronde en zo kun je uiteindelijk heel ver komen. (Een beetje het zelfde idee dus al de schoolvoetbaltoernooien in Nederland). Heel leuk om te zien hoe fanatiek iedereen daar mee bezig is.

De afgelopen weken zijn Raksha en ik ook aan het schilderen geweest op de vrijdagen. We hebben een super leuke hinkelbaan geschilderd voor de jongste kinderen. Het resultaat is echt heel mooi geworden!

Vorig weekend zijn we met de hele groep van Kasa Kamelot op stap geweest in Xela. Super gezellig maar wel echt een salsa- en tequila-cultuurtje. Echt iedereen stond te dansen en nergens was een barkruk te vinden om op te zitten. Zo niet mijn ding, maar ondanks dat een super gezellig en leuke avond gehad. Vorige week maandag hebben we nog een chocoladeworkshop gedaan bij Al Natur. Was vooral heel lekker!

Afgelopen weekend (zaterdag) ben ik samen met Raksha naar een uitzichtpunt geweest over Xela. Een wandeling van een klein uurtje waarna we vervolgens een prachtig uitzicht over de stad hadden.

Zondag heb ik de meest bizarre dag van mijn Guatemala avontuur beleeft tot nu toe. Zondag ben ik in alle vroegte vertrokken richting Champerico samen met 3 anderen. Daar aangekomen hadden we een plekje opgezocht om lekker in de zon te gaan bakken. Toen ik daar een tijdje in de zon zat leek het me wel lekker om even een stukje te wandelen langs het strand. Inge leek het ook wel even lekker en zo zijn we samen een stukje gaan wandelen. Super leuk, de toerist uithangen en foto’s maken op het strand, waar we langs een rustig gedeelte kwamen. Een super mooi stukje met allemaal huisjes en palmbomen in de verte.. eenmaal onze foto’s gemaakt wilden we weer richting de rest van de meiden lopen.. opeens vanuit de verte lachte een man vriendelijk naar mij.. ik lachte terug en had er totaal geen raar idee bij…. Maar opeens kwam er nog een tweede man bij en kwamen ze in een streep op ons af gerend! Ze begonnen ons te bedreigen met een mega groot kapmes… Ik heb toen uiteindelijk mijn telefoon afgegeven omdat ik wist dat ik toch geen schijn van kans had. Toen ze eenmaal mijn telefoon hadden was de buit al binnen natuurlijk en zijn ze er vandoor gegaan. Gelukkig had Inge haar camera nog en zijn we er vandoor gerend…. Zo ongelooflijk bizar… Tuurlijk baal ik ontzettend dat ik mijn telefoon kwijt ben maar het had ook zo anders kunnen aflopen…

En gelukkig is er nog wat leuker nieuws om mee te eindigen:

Vanaf 18 april ga ik samen met Raksha nog een aantal dagen rondreizen door Guatemala en Belize. We gaan dan onder andere naar: Rio Dulce, Livingston, Floris, Tikal, Caye Caulker en Semuc Champey. We eindigen onze trip dan weer in Antigua waar vanuit we de volgende dag weer richting Nederland zullen vliegen. Super vooruitzicht dus waar ik heel veel zin in heb!

Adios en tot een volgende blog!

Liefs, Miranda

  • 24 Maart 2015 - 19:14

    Carmen Lentz:

    Hola miranda

    Mooi verhaal alleen

    wat jullie over komen is niet leuk!
    Ik weet wat je heb gevoeld op dat moment
    Maar dapper van jullie

    Adios carmen

  • 26 Maart 2015 - 12:19

    Mirna:

    Hey miranda
    Je hebt weer heel veel mooie dingen gedaan
    En heel veel beleeft
    Helaas ook een naar geval
    Ben blij dat het jullie er goed van af zijn gekomen
    Ik wens je nog heel veel plezier
    En alle goeds toe
    Gr mirna

  • 02 April 2015 - 13:27

    Linda:

    Hallo Miranda
    Ik hoorde van je moeder van deze site, wat een mooie verhalen zeg. Je geeft een heel goed en enthousiast beeld van de dingen daar. Als ze nog een ambassadeur nodig zijn, dan zou jij een hele goede zijn:)

    Wat een afschuwelijke geschiedenis daar zeg met de beroving. Ik hoop dat het nu weer een beetje gaat na het hachelijke avontuur!

    Ik wens je nog een fijne tijd daar.

    Lieve groetjes
    Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 5383

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: