La ultima semana! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu La ultima semana! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu

La ultima semana!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

25 April 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

De laatste week stond in het teken van afscheid nemen van de projecten, de mensen en van het land Guatemala. Op dit moment ben ik nog aan het genieten van het reizen door dit prachtige land waarna er volgende week een einde komt aan mijn Guatemala avontuur!

De laatste dagen hebben we bij Fundal wat lekkere fruithapjes gemaakt voor de moeders en kinderen van Fundal. De afgelopen drie maanden heb ik een goede indruk gekregen hoe het er aan toe gaat met mensen met een beperking in Guatemala. Mooi dat z’n project als Fundal er is: elke dag gaan de kinderen er met veel plezier naar toe! Ook de moeders vonden het super leuk dat er voor hen elke maandag en dinsdag weer een creatieve activiteit werd aangeboden. Persoonlijk vond ik het zelf niet altijd even leuk bij Fundal, aangezien er vaak heel veel stagiaires en werknemers maar weinig kinderen waren. Vaak had ik dan echt het gevoel weinig te kunnen betekenen wat natuurlijk wel jammer is.

Bij MatiGol stond deze week ook in het teken van afscheid nemen. Zo hebben we als groep een aantal spellen voor alle groepen georganiseerd. Zo had Raksha heel veel waterballonnen die we allemaal hebben gevuld en daar voor alle klassen een spel mee hebben gedaan. Geweldig vonden de kinderen het op het laatst ging het dan ook over in een mega waterfestijn, echt super tof!

Ook heb ik de laatste week in huisje nummer 3 geslapen bij de kinderen van het weeshuis. Hier wonen 6 kleine kinderen en 2 wat oudere kinderen samen met een ‘moeder’. Voor de kinderen was het echt een feest dat ik bleef slapen: ze hingen dan ook al de hele dag om mijn nek. Echt superschattig. ‘S avonds hadden we een kampvuur gemaakt voor alle kinderen en hebben we hier nog een hele tijd bij gezeten.

De volgende dag hadden we gewoon weer onze normale activiteiten en vrijdag ben ik nog met Pyppo en de directrice van de school een dorp verderop geweest om sportbroekjes te kopen voor de kinderen. Die sportbroekjes zijn voor de komende olympics van volgende week. De kinderen spelen dan wedstrijdjes basketbal en voetbal tegen andere scholen in de omgeving.

De donderdagavond heb ik samen met Chris gegeten bij Antoinetta. Ze vond het helemaal niet leuk dat wij afscheid kwamen nemen. Ze had super lekker eten gemaakt en als toetje kregen we ook nog een mega stuk chocolade cake. Antoinetta is echt een super lieve vrouw, ik ben heel blij dat ik haar heb leren kennen en dat we een maand hebben kunnen kijken in het leven van deze vrouw. Echt respect voor zo iemand als zij: ze heeft in haar eentje al haar kinderen opgevoed vaak met nauwelijks wat geld wat helaas voor zoveel vrouwen geldt in Guatemala.

Op de vrijdagavond voor onze reis heb ik samen met Raksha afscheid genomen van alle mensen die we hebben leren kennen deze 3 maanden tijdens een diner.

Nu ben ik samen met Raksha nog een aantal dagen aan het rondreizen. We hebben al een aantal hele mooie dingen mogen zien van Guatemala en Belize. Volgende week donderdag stappen we weer met z’n allen in het vliegtuig om weer terug te gaan naar Nederland. Ik heb hier een supertijd gehad. Veel beleefd en meegemaakt die ik voor de rest van m’n leven meeneem! Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik 3 maanden in Guatemala ben geweest. Een totaal ander land en niet te vergelijken met ons landje. Bijna geen regels, veel criminaliteit en corruptie en de meeste mensen zijn behoorlijk arm. Helaas is dit land er totaal nog niet, toch is het mooi om te zien dat met de vele projecten toch kleine dingen kunnen worden bereikt en daar heb ik mijn steentje aan bij kunnen dragen!

Tot zover was dit mijn laatste verhaal mijn Guatemala avontuur. Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog, en alle lieve reacties die ik er elke weer op heb gekregen!

Liefs en tot in Nederland!

Miranda

  • 25 April 2015 - 10:32

    Carmen:

    Hola miranda

    Prachtig verhaal en mooie foto's

    Ik ben blij voor jou dat je zo leuk heb gehad en gezien

    Maar ook fijn dat je weer komt

    Groetjes van carmen
    Adios

  • 25 April 2015 - 20:58

    Trijntje:

    Hallo Miranda, ik heb je verslag weer met veel plezier en bewondering gelezen , wat heb jij mooie levenservaringen opgedaan daar en dat is goud waard , tot gauw en goeie reis terug alvast ! Liefs Trijntje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1377
Totaal aantal bezoekers 5374

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: