La segunda semana! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu La segunda semana! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Miranda Popken - WaarBenJij.nu

La segunda semana!

Blijf op de hoogte en volg Miranda

15 Februari 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

Hola, even weer een update uit het zon overgoten Xela. Maandag en dinsdag hebben we voor het eerst kennis gemaakt met het Project Fundal. We hebben deze dagen veel informatie ontvangen en veel meegekeken bij de verschillende activiteiten die er bij Fundal worden aangeboden voor de kinderen. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn we gestart bij het project MatiGol waar we met open armen werden ontvangen door vele kinderen.

Fundal:
Fundal is opgericht door Helen en is vernoemd naar Alex: Fundación Alex.
Alex kan niet horen, praten en lopen. Toen hij 4 jaar oud was, nu 21 jaar geleden, werd hij achtergelaten in een openbare ruimte. In Guatemala worden kinderen met een beperking nogal weggestopt. Daardoor is er vaak weinig kennis over behandelmethodes en zijn er bijna geen organisaties in Guatemala te vinden voor mensen met een soort beperking als Alex.

Helen is via via ik contact gekomen met de mensen die Alex verzorgden. Ze kon het niet aanzien dat Alex alleen maar in zijn bedje lang omdat niemand wist hoe ze met Alex moesten communiceren. Uiteindelijk heeft zij Alex geadopteerd. Met Alex als inspiratiebron is Helen gaan zoeken of er ook dagbestedingscentra voor kinderen bestonden zoals Alex, helaas was dat was in heel Guatemala niet het geval. Helen heeft toen het Project Fundal opgericht en inmiddels zijn er nu 3 verschillende projecten van Fundal in Guatemala. Een super mooi project dat geheel draait op steun vanuit het buitenland en van vaste donaties. Daarnaast komt er ook geld binnen via ‘foster parents’. Helaas moet Fundal het doen zonder de steun van de overheid, dit geldt helaas voor veel projecten in Guatemala. Heel krom want de normale scholen worden wel gefinancierd door de overheid.

Fundal in Xela geeft dagbesteding aan 46 kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar, met behulp van: fysiotherapie, sport/spel activiteiten, het aanleren van handgebaren en psychische hulp. Op de dagbesteding in Xela komen gemiddeld 25 kinderen op één dag, verdeeld over verschillende klassen. Onze taak zal vooral bestaan uit het verzorgen van de sport/ en spelactiviteiten voor de kinderen en het bieden van dagbesteding aan de moeders van de kinderen. Dit omdat zij namelijk vaak blijven wachten op hun kinderen bij Fundal omdat de afstand naar huis vaak te ver is. De dagbesteding voor de moeders zal vooral bestaan uit het aanbieden van verschillende creatieve activiteiten.

Deze week hebben we dus een hoop informatie gekregen. Ook hebben we ervaren door middel van een aantal oefeningen en rollenspellen hoe het is om doofstom te zijn. Dit helpt ons uiteraard bij het begeleiden van deze kinderen. Ook zullen we elke week gebarentaal gaan leren waardoor we beter met de kinderen kunnen communiceren. Erg leuk en leerzaam dus!

MatiGol:
Woensdag zijn we voor het eerst begonnen bij het project MatiGol. Het project MatiGol is een sportonderdeel van het weeshuis Rudolf Walter waar z’n 200 kinderen wonen en naar school gaan. Hier werden we letterlijk met open armen ontvangen. Ik heb echt van mijn leven nog nooit zulke lieve kinderen gezien en nog nooit zoveel knuffels ontvangen in drie dagen tijd! Ondanks dat het natuurlijk verschrikkelijk is dat al deze kinderen geen ouders hebben die voor ze kunnen zorgen, wonen ze daar op z’n fantastische plek, en stralen deze kinderen zoveel liefde uit. Al deze kinderen wonen en gaan gewoon naar school op hetzelfde terrein. De kinderen wonen in groepjes van ongeveer 8 met een soort ‘mama’ in een huisje op het terrein. Ook dit project draait geheel op geld dat binnenkomt door vaste donaties en geld dat binnen komt via ‘foster parents´. Ook voor dit project is er dus geen steun van de overheid.

De sportlessen zijn ingepland in het lesrooster van de verschillende klassen waardoor we ongeveer elk uur weer aan een andere klas les geven. Dit doen we samen met Seis en Pippo (deze namen zijn bekend bij alle kinderen). Seis en Pippo zijn twee mannen die vol passie en enthousiasme elke dag de sportlessen geven aan de kinderen. Wij helpen hierbij en ook zullen we nieuwe dingen gaan inbrengen in de komende weken. De sporten die ze op dit moment het meest spelen zijn: voetbal, basketbal, baseball en soms volleybal. Naast het verzorgen van de sportlessen geven we in tweetallen ook Engelse lessen aan de verschillende groepen, dat is een hele uitdaging aangezien ik niet echt een mega talenknobbel heb!

Zaterdagavond ben ik samen met Gabriel, en de rest van ons groepje naar een voetbalwedstrijd geweest in Xela. Mega slecht voetbal maar de sfeer op de tribunes maakte dat dubbel en dwars goed. Erg leuk om mee te maken! Vandaag (zondag) heb ik lekker genoten van het heerlijke zonnetje.

Ik hoop dat jullie dit weer een leuk verhaal vonden om te lezen. Ook wil ik iedereen even bedanken voor alle leuke en lieve reacties die ik heb gehad op mijn vorige verhaal, zeker nadat dat verhaal zelfs de krant had gehaald, mega tof!

Saludos uit het prachtige en vooral zonnige Xela!

¡Hasta Luego!

Liefs, Miranda

• 17 Februari 2015 - 22:04

Henri Mulder:

He Miranda, wat een mooie samenvatting van je indrukken en ervaringen. Bijzonder om te lezen dat je zo betrokken bent bij het wel en wee van deze kwetsbare groep kinderen. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Geniet van deze tijd. Henri

• 17 Februari 2015 - 22:17

Andrea:

Hoi Miranda, leuk om jouw verslag te lezen en te vernemen dat je het naar je zin hebt. Ik denk dat kinderen blij met je zijn. Veel succes met de taken die je daar op je neemt. Liefs en knuffel, Andrea